Verbonden partijen
Deelnemingen
- verbonden partij
Accres Holding BV
Accres Holding BV
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Accres Apeldoorn BV is een dochter van Accres Holding BV. Accres Apeldoorn BV beheert en exploiteert voor de gemeente maatschappelijk vastgoed en verleent diensten op het gebied van natuur, onderwijs, welzijn, educatie, recreatie en sport. Daarmee draagt zij bij aan diverse doelstellingen van onze gemeente met name uit het hoofdstuk Samenleving.
Betrokken partijen
Gemeente Apeldoorn is de enige eigenaar van Accres Holding BV. De holding heeft drie dochters: Accres Apeldoorn BV, Accres Shared Services BV en Accres Deelnemingen BV. Gemeente Apeldoorn heeft een dienstverleningsovereenkomst met Accres Apeldoorn BV. Accres Shared Services BV ondersteunt Accres Apeldoorn BV, de holding en de andere dochters. In Accres Deelnemingen BV zijn opdrachten van andere gemeenten, zoals Almelo en Bilthoven, en overige leisure- activiteiten ZERO55 Enschede en ZERO55 Apeldoorn ondergebracht.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Apeldoorn bezit 100% van de aandelen van Accres Holding BV, 1% van de aandelen van Accres Apeldoorn BV en 1% van de aandelen van Accres Shared Services BV.
Portefeuillehouder(s)
H. van den Berge (aandeelhouder), M. Wenzkowski (opdrachtgever)
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Risico's
Het financiële risico van de gemeente als eigenaar van Accres is in principe beperkt tot de waarde van het aandelenbezit. Maar Accres draagt als opdrachtnemer ook bij aan verschillende begrotingsprogramma's. Als Accres de afgesproken prestaties niet of niet goed genoeg levert, kan dat gevolgen hebben voor de inwoners van Apeldoorn en omgeving. Die zouden de gemeente als opdrachtgever hierop kunnen aanspreken. Als een dochteronderneming van Accres verlies lijdt, kan dit voor Apeldoorn als 100% eigenaar van het moederbedrijf tot imagoschade leiden. We hebben hier invloed op door als aandeelhouder periodiek met de directie van Accres de ontwikkeling van het bedrijf te bespreken. Daarnaast beschikt Accres over een governancestructuur die inzicht biedt in toezicht en verantwoordelijkheden.
Ontwikkelingen beleid
2024 is het laatste jaar van de huidige DVO-periode. Er wordt een evaluatie uitgevoerd over deze DVO-periode en de uitkomsten worden betrokken bij het vervolg.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
2022
2023
2024
Rekeningresultaat
Eigen vermogen
€ 3.626.000 (concept)
Vreemd vermogen
€ 7.137.000 (concept)
- verbonden partij
NV Orpheus theater/congrescentrum
NV Orpheus theater/congrescentrum
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Orpheus draagt met zijn theater- en congresfunctie bij aan de culturele en economische doelstellingen van de gemeente Apeldoorn: een goed vestigingsklimaat voor bedrijven, een goed leefklimaat voor bewoners en een aantrekkelijke stad voor bezoekers.
Betrokken partijen
Gemeente Apeldoorn is de grootste aandeelhouder. Daarnaast hebben particulieren en bedrijven een belang in de NV.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De gemeente Apeldoorn heeft een prioriteitsbelang van 72,7%.
Portefeuillehouder(s)
H. van den Berge (andeelhouder), P.C.J. Messerschmidt (cultuur)
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Cultuur- en Erfgoednota Apeldoorn 2021-2024
Prestatie afspraken
De prestatieafspraken met Orpheus zijn, net als bij de andere culturele basisinstellingen, vastgelegd in een separaat document. De afspraken sluiten aan bij de doelen uit de Cultuur- en Erfgoednota 2021-2024 Apeldoorns Karakter!
Risico's
Het eigen vermogen van de NV is € 1.545000. Orpheus heeft daarmee voldoende buffers om operationele financiële tegenvallers opvangen. Corona heeft de activiteiten van Orpheus 2021 deels stilgelegd. Mede dankzij steun van het Rijk, Provincie en gemeente Apeldoorn heeft Orpheus eind 2021 geen financiële problemen. Het is nog onzeker in welk tempo het herstel zal gaan. Ook in 2022 verwacht Orpheus nog niet op een 100% bezetting. Orpheus informeert Apeldoorn als aandeelhouder door het jaar heen actief over de financiële ontwikkelingen en resultaten.
Ontwikkelingen beleid
Orpheus zet in de beleidsperiode 2021 – 2024 in op:
1) cultuur: een brede, aantrekkelijke en deels vernieuwende en exclusieve culturele programmering: culturele diversiteit en artistieke kwaliteit
2) congres: het binnenhalen en accommoderen van (grotere) een- en meerdaagse congressen en events: gedreven ondernemerschap en excellente service
3) community: het ruimte bieden aan lokale culturele initiatieven om zich in Orpheus te presenteren en het gezamenlijk met maatschappelijke partners ontwikkelen en uitvoeren van activiteiten voor nieuwe doelgroepen of rondom maatschappelijke thema’s: lokale binding en maatschappelijke impactFinanciële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
2022
2023
2024
Rekeningresultaat
Eigen vermogen
€ 1.799.000
Vreemd vermogen
€ 5.755.000
Gemeenschappelijke regeling
- verbonden partij
GGD Noord- en Oost-Gelderland
GGD Noord- en Oost-Gelderland
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Burgers leven zo veel mogelijk in veiligheid en gezondheid.Doel en openbaar belang: het bewaken, beschermen en verbeteren van de gezondheid van de inwoners. De taken op het gebied van de jeugdgezondheidszorg zijn per 2017 overgedragen aan het CJG.
Betrokken partijen
22 gemeenten in de regio Noord- en Oost-Gelderland
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De stemverhouding in het algemeen bestuur is gebaseerd op het aantal inwoners per gemeente. Apeldoorn heeft 20% van het aantal stemmen in het bestuur.
Portefeuillehouder(s)
A.J. Prins
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
De prestatieafspraken van de GGD zijn vastgelegd in de kerntaken welke zij als gezondheidsdienst wettelijk verplicht zijn te leveren. Dit zijn o.a. toezicht op kinderopvang, tuberculose-bestrijding, Infectieziekte bestrijding, Seksuele gezondheid, inzet bij rampen en ingrijpende gebeurtenissen, Adviserende rol medische milieukunde, advisering publieke gezondheid, onderzoek op gemeentelijke gezondheid. Daarnaast leveren ze voor de gemeente o.a. lijkschouw, WMO toezicht en hebben een belangrijke rol in de IZA en GALA ontwikkelingen.
Risico's
De GGD voert een nieuwe HR waarderingsytematiek in, dit kan financiële gevolgen hebben voor de bijdrage van gemeenten. Indien de inwonersbijdrage moet worden verhoogd zal een zienswijze procedure van start gaan.
Ontwikkelingen beleid
De GGD is in de afronding van de nieuwe bestuursagenda. In de bestuursagenda staat voor de periode van 4 jaar beschreven waar de GGD zich naast de kerntaken op gaat richten. De start van deze agenda is in 2024. In de agenda wordt uitgegaan van positieve gezondheid (niet de afwezigheid van ziektes, maar het geheel van factoren dat maakt dat iemand kan meedoen en zich gezond voelt) en 'Healt in all Policies' omdat gezondheid altijd meegenomen moet worden als factor in elk beleid. Specifiek komt de aandacht te liggen op: - Gelijke kansen op Gezondheid voor iedereen, Mentale gezondheid, Gezonde leefstijl en Gezonde fysieke en sociale leefomgeving. Deze onderwerpen komen overeen met het actieplan Preventie en Gezondheid van Apeldoorn.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
2022
2023
2024
Rekeningresultaat
Eigen vermogen
€ 2.656.000
€ 2.211.000
€ 2.611.000
Vreemd vermogen
€ 8.787.000
€ 2.879.000
€ 2.629.000
- verbonden partij
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland/GHOR
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland/GHOR
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
De Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland voert de regionale taken uit op het terrein van de brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. De Veiligheidsregio doet dat ook op lokaal niveau zoals dat is aangegeven in de Wet Veiligheidsregio’s. Daarmee draagt de VNOG bij aan het behouden en verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid van de Apeldoornse burgers, bedrijven en instellingen.
Betrokken partijen
De VNOG is een gemeenschappelijke regeling (GR) en bestaat uit 22 gemeenten in Noord- en Oost- Gelderland.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De VNOG heeft een algemeen bestuur en een dagelijks bestuur. De gemeente Apeldoorn levert de voorzitter van deze besturen. Op grond van de Wet Veiligheidsregio’s is dit de burgemeester. De gemeente Apeldoorn heeft 6 van de totaal 50 stemmen.
Portefeuillehouder(s)
A.J.M. Heerts
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Regionaal Risicoprofiel en Beleidsplan 2021-2024.
Prestatie afspraken
Risico's
De VNOG kan normaal gesproken de risico’s opvangen binnen haar eigen reserves. In het rapport commissie van Arkel wordt geadviseerd het weerstandsvermogen aanzienlijk te verhogen. Het algemeen bestuur heeft dit voorstel overgenomen. De weerstandscapaciteit bestaat uit het totaal van middelen dat beschikbaar is om de risico’s financieel af te dekken. Het beschikbare weerstandsvermogen rekening 2020 bedraagt € 3.745.114. De benodigde weerstandscapaciteit is € 3.166.100. De ratio is 1,18 en daarmee ruim voldoende.
Ontwikkelingen beleid
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
2022
2023
2024
Rekeningresultaat
n.t.b.
Eigen vermogen
€ 13.570.000
€ 12.325.000
Vreemd vermogen
€ 43.635.000
€ 46.547.000
- verbonden partij
Vervoerscentrale Stedendriehoek
Vervoerscentrale Stedendriehoek
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
PlusOV voert het Vraagafhankelijk vervoer uit voor mensen met een Wmo-vervoerspas. PlusOV is bedoeld voor inwoners die hun eigen sociaal-recreatief vervoer niet meer zelfstandig of met hulp van familie of vrienden kunnen organiseren. Daar is bijvoorbeeld sprake van als iemand vanwege een handicap, beperking of psychische aandoening niet meer kan reizen met het openbaar vervoer of eigen vervoer. Daarmee draagt PlusOV bij aan diverse doelstellingen van onze gemeente met name uit het hoofdstuk Samenleving.
Betrokken partijen
Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur van de Vervoercentrale Stedendriehoek bestaat uit 9 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder Prins.Bij stemmingen heeft elk lid 1 stem. Voor een besluit is een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen nodig. Voor een aantal besluiten is een meerderheid van ten minste twee derde van de uitgebrachte stemmen nodig is. In het geval van herstemming geldt het principe van gewogen stemmen op basis van het aantal inwoners per gemeente.
Portefeuillehouder(s)
A.J. Prins
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
De Gemeenschappelijke Regeling Vervoerscentrale Stedendriehoek (PlusOV)
Prestatie afspraken
Risico's
De samenvoeging van vervoertaken van de 9 gemeenten brengt risico’s met zich mee, die in het bedrijfsplan van de vervoercentrale staan. Als één van deze risico’s zich voordoet, kan dit leiden tot onrust bij reizigers en extra kosten. De vervoercentrale heeft weinig financiële ruimte in de begroting om financiële risico’s op te vangen. Als de vervoercentrale niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, moeten de deelnemende gemeenten meer betalen.
Ontwikkelingen beleid
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
2022
2023
2024
Rekeningresultaat
Eigen vermogen
€ 575.538
Vreemd vermogen
€ 4.631.140